Wednesday, July 28, 2010

Alam baru, idea baru, imej baru..

Bismillahirrahmanirrahim
(Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang)

Pejam culik celik dah beberapa bulan x update (dengan izin dewan) blog buruk ni.. Al maklum la, makin busy (dengan izin dewan) dengan tanggungjawab baru sebagai guru pelatih (KPLI)..



Cabaran untuk menjadi seorang pendidik bukanlah semudah Chelsea menewaskan Manchester United atau Liverpool.. Banyak perkara yang perlu dipelajari, banyak ilmu yang perlu dikutip dan dipraktikkan untuk menjadi seorang insan yang bergelar GURU.. Tugas mendidik tidak terhad hanya dalam bilik darjah tetapi menjangkaui sehingga dunia luar bilik darjah... Guru menjadi ikon/idola kepada masyarakat.. Ironinya, aku rasa aku ni masih belum layak jadi ikon...err..

Seorang guru perlu faham dengan tugas yang diamanahkan.. Masa depan bangsa dan negara terletak pada tangan seorang guru pada dasarnya.. Lahirnya seorang doktor, peguam, polis, pelakon, pemimpin, imam, waima penjenayah sekalipun adalah hasil dari didikan seorang insan kudus bergelar GURU.. Jika baik didikan yang diberikan, maka baiklah produk yang terhasil dan begitulah sebaliknya..

Berbalik kepada hidup aku di IPGM Kampus Temenggung Ibrahim sekarang, persekitaran di sini tidak jauh bezanya dengan UM.. Namun apa yang menarik perhatian aku adalah gelagat pelajar-pelajar (guru pelatih PPISMP-lepasan SPM) yang amatlah ketara ketidakmatangan mereka.. Semoga didikan para pensyarah di sini dapat mengeluarkan mereka dari belenggu/kepompong keanak-anakan yang masih menyelubungi mereka.. Agak sinis bunyinya, namun inilah hakikatnya..

Sebelum berundur, izinkan aku,

Tangan/jari dah penat, mata dah pedih, elok aku mandi dan tunaikan kewajipan sebagai Muslim..

Assalamualaikum....

No comments: